Ik zou graag een kloon hebben

Ik zou graag een kloon hebben. Want momenteel ben ik wat dun gespreid. Ik zou graag een kloon hebben, want dan kan ik meer (betaald) werk verzetten.

De staking van 15/12 maakt veel emoties los in de mensen. Gaande van “stop met uw zelfbeklag en werk meer” tot “waar is de solidariteit in staken!!”

Die eerste uitspraak schiet me wat in het verkeerde keelgat. Ik werk zo goed als een voltijdse, de meeste weken. Want mijn werk hangt volledig af van de vraag van de klant. Als alleenstaande ouder, neem ik dan ook nog de volledige zorg van 2 kinderen op me. Ik doe dan vaak ook nog klusjes voor mijn klanten buiten de uren. Bv naar de winkel gaan, administratieve karweitjes zoals naar het gemeentehuis lopen, of het ocmw, brieven posten, etc. Eerlijk gezegd, het ontbreekt me de tijd om te klagen.

“Waarom het dan eens niet opschrijven”. Ik heb ooit eens een blogpost gemaakt over mijn dagtaak. Maar die is nu volledig veranderd. Met werk, en schoolgaande kinderen. Ze ziet er als volgt uit:

6.30
Opstaan
Hond uitlaten/poezen uitlaten/kippenhok open
Ontbijt/lunchboxen maken/boekentassen maken
Ontbijten
Kinderen helpen aankleden/haren kammen
Douchen
Kindjes tanden poetsen/mondjes en handjes wassen/jassen etc aandoen

08.05
Vertrek naar school met de bakfiets (geen auto)

08.10
Aankomst school
Kindjes naar school/eventueel convo juffen kids (als er problemen zijn)

Naar werk met de bakfiets

08.30-12.45
Werk + lunch bij de klant

13.00-17.00
Werk

17.15
Kindjes halen van de opvang +dag overlopen (problemen op school?)

17.30
Naar huis
Wandeling met de hond en kindjes/winkel om eten te halen

18.00
Naar huis
Huiswerk nakijken/schooldocumenten bekijken/agenda/pyamas aandoen
Ontbijt opruimen/boekentassen opruimen/brooddozen ledigen en opruimen
Avondeten maken en aan de afwas beginnen
Samen eten met de kinderen/eventueel toets herhalen
Afruimen/opruimen/kleren voor volgende dag klaarleggen
Keuken klaarzetten voor de volgende dag ontbijt
Beestjes eten geven/verzorgen
Skypen met papa Boo

20.00
slaaptijd kindjes
20.15
lezen/vrije tijd
21.00
Kippenhok toe/poezen binnen/hond laatste keer buiten/deurtjes toe/slaaptijd

In dit schema kan je zien, dat ik een totaal van 14.5/dag bezig ben, waarvan 1 uurtje vrije tijd voor mezelf. 1 kwartiertje tussen de middag en 3 kwartiertjes ‘s avonds. Zo kom ik makkelijk aan 72.5 uur op 5 dagen. Ik tel het weekend niet mee, maar uiteraard moet het werk thuis ook gedaan worden (de was, plas, eten maken, tuin, etc). Laten we tellen op een 8-tal uur extra. 80,5 uur per week. Vrije tijd? Wasda?

De regering staat erop om ondertussen mijn leven nog wat moeilijker te maken. Financieel vooral. Maar kan je van een dungespreide en gepluimde kip nog wat verwachten? Hoe lang zal het duren eer ik breek?
Gelukkig volgende week een paar dagen welverdiende vakantie.

Leave a Reply

