Wie heeft het recht om depressief te zijn?

Koning Albert is depressief. Prins Laurent is met depressie en een longonsteking omgenomen in het ziekenhuis.

*laat het hoongelach beginnen*.

Twitter en andere sociale media staat er vandaag vol van! “Hoe hebben ZIJ het recht om depressief te zijn?” “Waarvan kunnen ZIJ nu depressief zijn?” “ZIJ hebben toch geen enkele reden om depressief te zijn, met AL HUN GELD”

Veel geld heb ik niet. Ik kom op een maand net (soms niet) rond. Een halftijdse zware baan combineer ik met mijn gezinsleven als alleenstaande mama van twee kinderen. Ik kan me niet inleven hoe het zou zijn om elke maand “royaal” te kunnen leven.
En toch, als ik de reacties van de bevolking zie op twee zieke mensen, dan stemt me dat erg droef. Want ik weet wat depressie is. Drie jaar lang rondzwalpend in een draaikolk van emoties, of juist zo emotieloos zijn, waardoor niks of niemand nog tot je door kan dringen. Depressie, het zwarte beest, dat ik moedig bevochten en overwonnen heb.
Depressie is een ziekte die iedereen kan overkomen. Welke achtergrond je ook hebt. Misschien ben je een alleenstaande ouder, misschien ben je een businessman die 80 uur per week werkt, misschien ben je een koning. Depressie discrimineert niet. En eens het je in zijn grip heeft, eet het je ziel op. Knagend, als een allesverterende, vleesetende ziekte.

Wie zijn wij dan om te zeggen wie al dan niet depressief mag zijn? Gaan we tegen iemand, die een ski ongeval heeft gehad zeggen: “goh, eigen fout, je moest maar niet gaan skie├źn, stop maar met dat gebroken been gedoe van je.”

Ik kan me niet in de plaats stellen, van een koning of van een prins. Maar ik kan me wel in de plaats stellen van Albert en Laurent, als mensen. Als medemens wens ik hen spoedig beterschap. Wat nu zwart en onbeklimbaar lijkt, wordt wit en doenbaar.

En tegen de rest van de bevolking: when you give good karma, you receive good karma. Beetje compassie kan op tijd en stond geen kwaad. Wie weet wie de volgende gaat zijn die getroffen wordt door deze vreselijke ziekte!? Jij misschien?

Leave a Reply

